Den otroliga tomtevandringen. Del 10

             2011-12-10 @ 21:16:15
10:e December
Tomten hade nu vandrat runt i butiken väldigt länge och kännde att han behövde vila. -Kanske jag skulle ha tagit hjälp av tomte flickan ändå? Sa han för sig själv och satte sig ner vid fruktdisken. - Och jag undrar vart Mulle håller hus? Kanske är bäst att jag går vidare. Han reste på sig igen och började gå. -Men vad nu? Vad är det här? Sa han och tittade frågande på en hög med godispapper som låg på golvet. -Det borde verkligen tänka på att städa butiken ibland, sa han och fortsatte. Efter en stund såg han ännu mer godispapper som låg utstrött på golvet och en bit därifrån såg han en halväten chokladkaka som låg och skräpade. Tomten tittade ogillande på röran och skakade på huvudet. Plötsligt hördes röster en bit därifrån, tomten smög sig fram för att se vart rösterna kom ifrån. Det visade sig vara två kassörskor som stod och pratade med varandra. -Vad bra, så de har öppnat butiken igen, sa han och precis då började folk strömma in i gången han befann sig i. -Bäst att gömma sig sa han och hoppade upp brevid ett par blommor.
I andra änden av butiken var Mulle i full gång att rensa godis hyllorna på allt han kunde hitta. -Åh! Jag är i himmlen! Sa han och mumsade i sig av både det ena och det andra. Tomte flickan hade sedan länge somnat i en låda kexchoklad och verkade sova riktigt djupt. Plötsligt fick Mulle syn på en påse med gelemaskar på en hylla längre upp. -Åh!! Jag måste bara ha dem! Sa han och dreglade över hela golvet. Han tog sats och klättrade upp för hyllan och när påsen bara var en litenbit ifrån honom kännde han hur hyllan han stod på började ge vika. -Åh nej! Sa han och hoppade i sista sekunden upp från hyllan och fick tag i hörnet av påsen med gelemaskar. Men han blev inte hängandes där särskild länge innan hela godis hyllan föll emot marken med ett brak och godis flög åt alla håll. -Oops! Sa Mulle när han såg förödelsen han hade skapat. Då hördes en mängd röster som var påväg mot gången Mulle hade raserat. -Kom! Bäst vi sticker! Fort! Sa tomte flickan och drog tag i Mulles arm. Tomte flickan och Mulle sprang det snabbaste de kunde därifrån och snart var de ute ur butiken. -Nu ställde jag visst till det! Sa Mulle och tillade, -Men jag fick i alla fall mina maskar! Sa Mulle och höll fram påsen med gelemaskar. -Ja, du är allt hopplös du Mulle, sa en röst alldeles bakom honom. Mulle och tomte flickan vände sig om och såg tomten stå där med armarna i kors och ett leende på läpparna. -Nämen var det där du va? Sa tomte flickan -Jag trodde inte en surputte som du skulle hitta ut ur butiken helt själv. -Jo du flicka lilla, en gammal tomte som jag kan ett och annat ska du veta, sa tomten och blinkade. -Jahapp, ja då vet jag det, sa hon -Men hörrni, nu när ni är ute vad ska jag ta mig till? Jag kan ju lixom inte gå in i butiken igen, sa tomte flickan. -Klart du inte ska, sa Mulle -Du kan ju alltid följa med oss om du vill? Tillade Mulle. -Hm... Okej kört till! Jag hänger på! Sa hon glatt. Tomten suckade och så gick de tre vidare i sökandet efter tomtens hem...
Fortsättning följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback