Den otroliga tomtevandringen. Del 2

             2011-12-02 @ 09:54:00
Efter att tomten hade legat där på vägen hela natten, bestämde han sig för att resa på sig. -Här kan jag ju inte ligga. Sa han och tassade upp på gångbanan. Han vände sig om och hann i sista sekund hoppa undan när ett hav av människor kom emot honom. -Hallå? Hallå?! Ropade han för att fånga någons uppmärksamhet. Men ingen hörde honom, så han bestämde sig för att gå vidare i samma riktning som han hade sett lastbilen åka åt. -Det kanske bara är runt hörnet min familj har flyttat! Sa han och blev genast lite gladare. Han sprang runt hörnet av gatan men inte ett enda hus syndes till. På gatan fanns en rad olika affärer, plötsligt lyfte han från marken och sländes fram och tillbaka mitt i havet av människor. Hans luva hande fastnat i en dams stövel och han skrek för att fånga hennes uppmärksamhet, ingen hörde. Damen, som tomten hade fastnat på, hoppade in i en bil. Då kunde han äntligen krångla sig loss. Han kröp under sätet i väntan på att bilen skulle stanna...
Vart skulle den föra honom?
Efter att ha legat under sätet en ganska lång stund somnade tomten...
Han vakande upp flera timmar senare och han såg sig förvirrat omkring innan han kom ihåg var han var. Bilen var nu tom och tomten hoppade upp på sätet för att se vart han var. Utanför fönstret såg han ett fint litet hus mitt ute i skogen. -Oj! Nu måste jag vara långt hemifrån! Tomten minndes hur hans familj hade pratat om att de skulle flytta till en lägenhet, så det här kunde inte vara rätt.
-Hur ska jag ta mig härifrån? Tänkte han. Plötsligt fick han en idé! Han hade nämligen fått syn på bilnycklarn. -De måste ha glömt att ta ur nycklarna. Kanske att jag kan låna bilen en stund? Sa tomten och vred om nycklarna. Bilen startades och tomten sa nöjt till sig själv -Det där var ju inte så svårt! Det ska nog gå bra det här! Han hoppade ner på golvet och trampade på gasen. -Pang!- Tomten slungades fram och glas regnade ner över sätet ovanför honom. Han kravlade sig upp för att se vad som hade hänt. -Men ojojoj! Jag glömde visst lägga i backen! Han hade kört rakt in i ett träd. Damen, som han hade fastnat i tidigare på dagen, kom springandes emot bilen. -Bäst jag sticker. Tänkte tomten och hoppade ut genom den trasiga framrutan och sprang därifrån, så fort han bara kunde, rakt in i skogen. Efter vad, som för tomten, kändes som en evighet slutade han springa. Det hade börjat regna så tomten kröp in under en sten. -Hur ska jag nu hitta hem? Tänkte han innan han somnade...
Fortsättning följer...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback