Besök hos onkologen...

             2013-10-23 @ 15:56:11
Torsdagen den 15/8 skulle jag till onkologen för att träffa en läkarare som skulle berätta om cellgiftsbehandlingen jag skulle gå igenom. Men innan jag skulle till onkologen var jag tvungen att åka in och ta blodprover 2 timmar i förväg. Jag tog med mig min syster som sällskap och vi begav oss till kemlab för provtagning. 
 
 
Efter det var vi tvungna att fördriva tiden och valde att gå en sväng på open art innan jag skulle till onkologen.
 
 
 
Sedan mötte vi upp mamma på sjukhuset och begav oss till onkologmottagningen. På onkologmottagningen kom det en sköterska som tog min vikt och längd innan jag blev uppropad. En kvinnlig läkare kom fram, presenterade sig och visade oss till hennes kontor. Vi satte oss ner och hon förklarade att jag skulle genom gå en adjuvant cellgiftsbehandling vilket innebär att behandlingen syftar till att motverka att cancern kommer tillbaka och även för att döda de cancerceller som eventuellt finns kvar i kroppen. Hon berättade att jag skulle gå igenom 8 behandlingscykler där jag kommer att få ett cellgiftsdropp och sen behöva ta cellgifter i tablettform under två veckors tid. Efter det ska kroppen få vila en vecka från cellgifter innan det är dags för nästa behandlings cykel som påbörjas med cellgiftsdropp. Jag kommer inte ihåg allt hon sa, det var väldigt mycket information. Något som vi undrade över var ju om jag skulle tappa håret av behandlingen, så mamma frågade läkaren om det och hon sa att med just de cellgifter som jag skulle få så var det inte vanligt att man tappade allt hår, men det kunde hända att jag blir lite tunnhårig. Det var ganska skönt att höra, hade vartit ganska jobbigt om jag skulle tappa allt hår, jag tror att man kan känna sig mer sjuk om man gör det.
 
 Jag var tvungen att testa hur jag skulle se ut om jag tappade allt hår.
 
Läkaren berättade även om de vanligaste biverkningarna som kan uppstå när man tar de cellgifter jag skulle få.
Hon förklarade  att efter jag fått droppet kan jag få sväljningssvårigheter eller andningssvårigheter. Av droppet kan jag även få påverkan på nervsystemet som exempelvis att det blir obehagligt när någon rör vid mig eller så kan jag få stickningar och kramp i armar och ben, dessa biverkningar kan utlösas eller förvärras av kyla från exempelvis kylskåp/frys, om jag tar i något kallt, äter eller dricker kallt eller om det är kallt ute.  
Av cellgiftstabletterna kan jag få biverkningar som rodnad, svullnad, stickningar, känselbortfall och torr hud på handflatorna och fotsulorna. 
Hon förklarade att cellgiftsbehandlingen påverkar blodvärdena och gör att jag blir mer känslig mot infektioner, vilket innebär att jag helst ska unvika personer som är sjuka och vid influensatider ska jag inte vistas bland mycket folk. Vi frågade henne om jag kunde umgås med exempelvis barn (som ofta bär med sig baciller från dagis), hon sa att det var helt okej men att jag kanske inte ska umgås med barn då de är sjuka.
 
Hon talade även om att det kan hända att man mår illa under cellgiftsbehandlingar men att jag skulle få tabletter utskrivet för att motverka illamående som borde hjälpa mot det. Hon sa att jag skulle leva ett så normalt liv som möjligt och att vissa mår som vanligt när de går igenom en cellgiftsbehandling och andra mår mindre bra, men hon skrev en sjukskrivning på mig så att jag kunde bestäma själv hur jag ville göra, om jag ska fortsätta mina stuider den här terminen eller inte beroende på hur jag känner och mår. Hon gav mig lite infoblad och bad om att få känna lite på min mage innan vi gick. Hon talade om att cellgiftsbehandlingen skulle påbörjas så fort jag var klar med IVF-behandlingen.
 
Efter besöket hos onkologen började jag fundera på om jag skulle studera min sista termin nu under hösten, eller skjuta upp det till nästa höst. Jag velade fram och tillbaka och mailade CSN för att fråga hur man gjorde om man var sjukskriven och mailade skolan för att se om man kunde få anpassad studiegång för terminen då jag skulle genomgå cellgiftsbehandling och inte visst hur jag skulle må. Svaret jag fick från CSN var inte till någon hjälp alls, jag fick inget riktigt svar, och svaret från skolan var att det inte gick att anpassa studiegången på grund av sjukdom utan det var samma regler som gällde för alla. "Jahapp" tänkte jag och ena dagen bestämde jag mig för att studera och andra dagen bestämde jag mig för att skjuta upp det. Dagen innan terminstarten tog jag beslutet att försöka! Det är ju ändå min sista termin och det känns dumt att skjuta upp det. Sen tänkte jag också att jag nog skulle bli galen att bara gå hemma och inte göra något i ett halvår...
(Föresten så gick det visst att anpassa studiegången fick jag veta då jag talade med min seminarieledare och handledare som sa att jag kunde ta det i min egen takt och om jag missade flera seminarier skulle jag få komplettera dem istället för att bli underkänd i kursen.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback