Den otroliga tomtevandringen. Del 24

             2011-12-24 @ 08:13:00

Tomteflickan vaknade med ett ryck. -Vakna... viskade hon och skakade om Tomten och Hasse. -Vad är det frågan om? Sa tomten trött. -Vakna nu! Jag hörde något! Sa hon. -Äh det är bara vinden, sa tomten och vände på sig. Då hördes ljudet igen och tomten satte sig upp, -Det där var inte vinden! Sa han. -Det var ju det jag sa! Sa tomteflickan irriterat. -Sssch! Sa Hasse. De tre vännerna lyssnade intensivt och plötsligt utbrast tomten: -Jag känner igen det där ljudet! Han sprang emot öppningen med Hasse och tomteflickan efter sig. När de kom ut möttes de av ett gäng renar, -Jag visste det! Det var bjällror jag hörde! Sa Tomten. -Men vad gör en massa renar här? Frågade Hasse. Då hördes plötsligt en bekant röst, -Jo det kan jag tala om för er! Och ner från en släde som stod bakom renarna kom Mulle! -Mulle! Skrek de och sprang fram och kramade honom. -Men hur.. började tomten men orden försvann, för i precis det ögonblicket såg den en jättelik tomten komma ner från släden. -Du finns på riktigt! Sa Hasse förvånat. -Ho ho ho! Skrockade den stora tomten och sa: -Ja lille vän det gör jag och jag har fått en önskan av er vän Mulle här. Det enda han önskade sig i julklapp var att lilla tomten här skulle få komma hem till sin familj innan jul. Så jag tänkte att jag kunde uppfylla hans önskan. -Åh tack tack tack Mulle! Skrek tomten lyckligt och omfamnade Mulle. -Men oj, nu har vi uppehållit oss alltför länge! Vi måste åka om vi ska hinna i tid! Sa den stora tomten och så hoppade de upp i släden och så bar det iväg. Flög snabbt över land efter land och tillslut stannade släden. -Ja nu var det dax att stiga av lille tomte, sa stora tomten och log. -Jaha det här är väl farväl, sa lilla tomten sorgset. -Ta hand om dig sa tomteflickan och gav tomten en stor kram. Hasse kramade om tomten han med och sen vart det dax för Mulle att ta farväl. -Mulle min kära vän, sa tomten och gick fram emot Mulle som gav honom en stor kram och tårarna rann nu ner från Mulles kinder. -Hej då kära tomte, du är den bästa vän en Mullvad kan tänka sig. Tomten följde med den stora tomten ner till lägenheten. -Nu är du hemma, sa den stora tomten och skrockade innan han plötsligt var borta. -Ja, jag är väl det sa tomten sorgset...

 

Mulle, Hasse och tomteflickan återvände till Mulles håla i skogen i tomtens släde och tomteflickan och Hasse satte igång att göra fint i Mulles mullvadshåla. Mulle satt i ett hörn och snyftade. -Mulle, du visste ju att han skulle återvända hem en dag, sa tomteflickan och la en arm om Mulle. Men Mulle hade ingen lust att prata om det. -Men Mulle värst vad du var dyster, hördes en röst bakom Mulle. Mulle vände sig och och fick se -TOMTEN!!! Men vad gör du här? Sa Mulle helt utom sig av lycka. -Det förstår du väl Mulle att jag inte kunde lämna dig, så det jag önskade mig i julklapp var att få komma hem till min riktiga familj, ni är min riktiga familj, sa tomten.

De fyra vännerna hade den bästa julen någonsin tillsammans och alla var glada och lyckliga. För de hade varandra.

 

Slut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback